Primjeri kada vi i vaše dijete trebate pomoć terapeuta igrom:
Igra pomaže djeci različite dobi, spola ili kulturnog okruženja učiti, komunicirati i razvijati osobnost. Iznimno je važna u djetetovom razvoju, jer omogućava djetetu da ostvari smisao unutar svojeg svijeta te da se polako priprema za odrasli život.
Znamo da je igra primarni način na koji se djeca izražavaju i rješavaju probleme, a u terapiji igrom sama igra smatra se jednom od najprirodnijih samoiscijeljujućih aktivnosti u kojoj dijete može sudjelovati.
Igra djetetu pruža mogućnost fantazije kroz koju dijete u sigurnom prostoru može izraziti svoje najdublje misli, emocije i unutarnje sukobe. Dijete dobiva mogućnost izražavanja emocija ne koristeći riječi nego crtajući, igrajući se u kutiji s pijeskom, izražavajući se kroz muziku, pokret, igranje uloga i dr.
U okviru ovog pristupa igru i kreativne tehnike koristimo kako bi se oslobodio potencijal djeteta i pomoglo djetetu da razumije različite životne situacije kroz koje prolazi.
Terapija igrom pomaže u djetetovom rastu i razvoju, te ispunjavanju njegovog potencijala.
U terapiji igrom dijete može razvijati sljedeće vještine:
Terapija igrom djeluje iznutra prema van što znači da radimo na izgradnji sposobnosti djeteta koje vode ka poboljšanju ponašanja. Kada terapeut stvori povjerljivo i empatično okruženje, djeca će kroz igru pokazati kako se osjećaju i učiti da su svi osjećaji prihvatljivi. U tom se okruženju djeca više otvaraju i osjećaju se ugodno slobodno se izražavajući. Razvijaju moć i odgovornost za pozitivnu promjenu.
Rezultati terapije igrom mogu biti općeniti, poput smanjenja razine anksioznosti ili povećanja samopoštovanja i specifični, poput promjena u ponašanju ili poboljšanja odnosa s obitelji i prijateljima.
Pomaci mogu biti vrlo suptilni, a razlika se primjećuje u djetetovom svakodnevnom ponašanju.
Terapeut igrom ostvaruje sigurno i podržavajuće okruženje čime djetetu pomaže da kroz igru izrazi nesvjesne misli, strahove, konflikte i želje, te aktivira blokirane misli i osjećaje. Ova terapijska metoda naglašava odnos između djeteta i terapeuta kroz koji pruža korektivno iskustvo potrebno za ozdravljenje.
Terapeut igrom educiran je o procesu djetetovog rasta i razvoja te razumije igru kao djetetovo sredstvo izražavanja i komunikacije. Tumači simboliku djetetove igre i promatra obrasce ponašanja koji se za vrijeme igre pojavljuju.
Terapijski odnos koji se razvija između vašeg djeteta i terapeuta je od velike važnosti. Vaše se dijete mora osjećati ugodno, sigurno i doživjeti da ga terapeut razumije. Takav oblik povjerljivog odnosa olakšava djetetu izražavanje njegovih/njezinih misli i osjećaja kao i korištenja terapijskog vremena na koristan način. Za dijete je vrlo važna informacija da vi kao roditelj podržavate terapijski proces.
Informacije koje podijelite s terapeutom o vašem djetetu i obitelji su povjerljive, a terapeut je etički dužan postupati profesionalno, odgovorno i povjerljivo prema svakom korisniku.
Igraonica je u terapiji igrom opremljena pažljivo odabranim igračkama i materijalima koji su tematski i metodički posloženi kako bi poticali djetetovu maštu te odražavaju različita iskustva i stanja. Igraonica je djetetovo kraljevstvo gdje se može slobodno izraziti koristeći različite medije i područja igre. Oni uključuju likovne i kreativne materijale, plastelin i glinu, lutke, maske i kostime, igru u pijesku, male figure i životinje, muzičke instrumente, priče i knjige. Terapeut igrom će poticati dijete da koristi različita sredstva s ciljem izražavanja i otkrivanja sebe bez potrebe za verbalnim objašnjavanjem.
Koristeći se ponuđenim materijalom za igru na direktan ili simboličan način dijete pokazuje svoje osjećaje i misli mnogo uspješnije u odnosu na verbalnu ekspresiju. Kada se djeca mogu uspješno izraziti, osjećaju da ih drugi bolje razumiju.
Igra može biti neuredna i pomaže ako dijete dođe na susret u staroj odjeći kako bi se smanjila briga oko mogućeg prljanja.
Vrijeme koje dijete provede u terapiji igrom je posvećeno djetetu. Nakon prvog i svakog sljedećeg dolaska na terapiju igrom, dopustite da dijete samo prenese dojmove. Oduprite se potrebi ispitivanja djeteta o tretmanu, jer će to staviti pritisak na dijete da raspravlja o nečemu što možda i samo teško razumije. Umjesto toga razgovarajte s terapeutom o svim brigama i pitanjima koje imate.
Roditelj je važna figura u pružanju pomoći i vođenju djeteta kroz terapijski proces. Budite dosljedni u poticanju djeteta na redovito pohađanje tretmana. Nemojte tražiti od djeteta da “se lijepo ponaša” i provjeravati kakvo je bilo. Terapija se ne odnosi na pojmove “dobro” i “loše” jer vaše dijete mora imati slobodu izraziti loše osjećaje bez prikrivanja.
Tijekom procesa terapije igrom roditelji dolaze na konzultaciju jednom mjesečno, a ispred djeteta ne razgovaramo o onome što se događa u susretima ili kod kuće. Za sve dodatne informacije terapeut vam je dostupan telefonski ili e-mailom i izvan planiranih konzultacija.
Prema podacima Međunarodnog udruženja za terapiju igrom (Play Therapy International) koje je provelo evaluaciju učinkovitosti terapije igrom s 10.000 korisnika, između 74 % i 83 % djece s kojom je terapijski proces proveden prema međunarodnim standardima ove organizacije pokazuju pozitivnu promjenu. Što su teži problemi veći je postotak djece koja pokazuju pozitivnu promjenu - 74 % za one s blagim/umjerenim problemima, 83 % za one s težim problemima.
Djevojčice pokazuju blago višu stopu poboljšanja od dječaka, 79 % u usporedbi sa 73 %.
Kronološka dob djeteta također utječe na rezultate koje ćemo dobiti. Što je dijete mlađe u trenutku dolaska na terapiju, to je veći postotak djece koja pokazuju pozitivne promjene - 80 % u dobi od 6 godina, a 71 % u dobi od 12 godina. Istraživanja pokazuju da je pomoć pružena u kratkom vremenu nakon pojave problema i najučinkovitija. (PTI istraživanje - kolovoz 2011.)